Other languages

Karlstad municipality itself does not provide a translation of the website into other languages, the primary language for the website is Swedish.

If you want to access the information in languages other than Swedish, you as a visitor can use external services to translate the content.

An example of such a service is Google Translate from Google. By you as a visitor using such a function, your visit will be tracked by the external party, for example Google.

Google translate Karlstad.se
Massor av får i grönska med vatten runtomkring.

Karlstad är en av landets mest djurvänliga kommuner

Djurens Rätt presenterade idag den årliga rankningen Djurvänlig kommun 2024. Karlstads kommun hamnar på en delad 4:e plats i årets rankning och klättrar därmed in på tio-i-topplistan för första gången. Vinnare i årets rankning blev Eskilstuna kommun.

Djurvänlig kommun är Djurens rätts rankning av Sveriges kommuner utifrån vilka djurvänliga val som kommunerna gjort. Det som granskas är områden kommunen kan styra över, som kommunala verksamheter och inköp till dessa. I 2023 års rankning hamnade Karlstads kommun på en 11:e plats, precis utanför tio-i-topplistan. I år är kommunen bara några poäng från pallen!

– Det är viktigt vi som kommun gör vår del för djuren och för klimatet. Vi är stolta och glada över att ha klättrat från 11:e till 4:e plats i årets ranking. Nästa år hoppas vi på prispallen!, säger kommunalrådet Monika Bubholz (MP).

I undersökningen har stort fokus lagts på den mat som serveras i skolor och förskolor. Både satsningar på mer växtbaserad mat och även djurskyddskrav vid upphandling av animalier har granskats. De delarna väger tyngst i rankingen eftersom de, enligt Djurens rätt, påverkar flest djur och i störst utsträckning.

– Karlstads kommun har jobbat på bred front från förskolor till äldreomsorgen för att införa nya spännande vegetariska rätter som elever och kunder vill äta och mår bra av. Kul att kockarnas dagliga arbete syns i tabeller, säger Alain Grenard, kostchef på gymnasie- och vuxenutbildningsförvaltningen.

Sveriges mest djurvänliga kommuner 2024:

1. Eskilstuna 144 poäng av 192 möjliga
2. Burlöv (139 poäng)
3. Härryda (138 poäng)
4. Karlstad och Kristianstad (delad placering med 132 poäng)
6. Knivsta (129 poäng)
7. Tierp (126 poäng)
8. Gotland och Järfälla (delad placering med 122 poäng)
10. Håbo (121 poäng)

Klicka på denna länk för att på Djurens rätts hemsida läsa mer om 2024 års rankning. Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Fakta: 66 procent av landets kommuner har svarat på hela eller större delen av undersökningen. De kommuner som har avstått från att svara har noll poäng i rankingen och en delad placering 232. Det är sjätte året i rad som Djurens rätt presenterar rankningen.

Sidan publicerad: 2024-04-18

Hittade du det du sökte på sidan?