Other languages

Karlstad municipality itself does not provide a translation of the website into other languages, the primary language for the website is Swedish.

If you want to access the information in languages other than Swedish, you as a visitor can use external services to translate the content.

An example of such a service is Google Translate from Google. By you as a visitor using such a function, your visit will be tracked by the external party, for example Google.

Google translate Karlstad.se
Trädgårdsavfall

Fortsatt tillåtet att elda torrt trädgårdsavfall

I Karlstads kommun är det fortsatt tillåtet att elda torrt trädgårdsavfall om det kan ske utan olägenhet. Vilket också gäller för majbrasor/valborgsmässoeldar.

Från den 1 januari 2024, får man inte förbränna trädgårdsavfall som samlats in separat för att återanvändas eller återvinnas. Förbudet gäller alltså insamlat trädgårds- och parkavfall.

Bästa sättet att ta hand om sitt trädgårdsavfall är i första hand att kompostera sitt trädgårdsavfall eller ta det till återvinningscentralen där de tar hand om trädgårdsavfallet på ett hållbart sätt. Du kan också använda en tjänst för hämtning av ditt trädgårdsavfall från Karlstads Energi om du gör en beställning av kärl för trädgårdsavfall.

- Tänk också på att vid anordnandet av en majbrasa eller en valborgsmässoeld så kan du behöva följa andra bestämmelser så som ordningslagen eller föreskrifter om förbud mot eldning. För att få så mer information om dessa frågor kan du kontakta polisen eller räddningstjänsten, säger Lotta Bertilsson Gunnarsson, chef för avdelningen för miljötillsyn, miljöförvaltningen.

Mer information:

Hämtning av trädgårdsavfall, Karlstads Energ Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.i
Återvinningscentraler och öppettider Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Anordna evenemang, polisen.se Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Om att elda ute, Räddningstjänsten Karlstad Länk till annan webbplats.

Sidan publicerad: 2024-04-18

Hittade du det du sökte på sidan?